Weekendje Hampi

5 juni 2016 - Hampi, India

Afgelopen weekend kon direct weer een nieuwe ervaring aan ons lijstje worden toegevoegd: de nachtbus naar Hampi. VAangezien de afstanden hier in India allemaal vrij groot zijn en wij eigenlijk alleen de weekenden vrij zijn, moet je om wat te kunnen zien een nachtbus nemen. Dit zijn bussen met echte bedjes erin waar je dan een nacht in doorbrengt. Het was even wennen gezien de vele hobbels en bochten, maar qua tijdsbesteding is het het meest optimale vervoersmiddel. En achteraf gezien heb ik er twee best prima nachten in kunnen doorbrengen. Het is even verstand op nul en gewoon zo snel mogelijk gaan slapen.  Vrijdagavond zijn we vertrokken met de bus richting het dorpje Hospet van waaruit het nog maar kort was tot aan Hampi.

Van de andere Nederlanders die Hampi al bezocht hadden, hoorden wij dat het een prachtig uniek stukje India was. En mooi dat was het zeker. Hampi is een Hindudorp met een prachtig landschap en vele tempels.  Wij hadden een guesthouse midden in het “dorpscentrum” van Hampi met uitzicht op een prachtige tempel. Gezien door oorlog hier helaas veel tempels verwoest zijn hebben wij de eerste dag heel veel verschillende ruïnes bezocht. Het was ontzettend indrukwekkend om te zien hoe veel tempels er ooit gestaan hebben en gelukkig waren sommige tempels nog best mooi bewaard gebleven. Toch is het zo dat wanneer een tempel ooit beschadigd is geweest, deze niet meer als tempel maar als monument gezien wordt, ook wanneer deze uiteindelijk gerestaureerd is. Wij hadden daarbij het geluk dat het die nacht ervoor geregend had en de temperatuur een stuk gedaald was. Normaal in Hampi zit je namelijk al gauw aan de 40 graden.

Na een heerlijke dag touren met Riskja (plaatselijke tuk-tuk) van tempel naar tempel hebben we de eerste dag afgesloten met een heerlijk diner (echter ook al ontbijt en lunch) in het restaurantje Mango Tree. Een hippie-achtig restaurant waar je zittend op de grond heerlijk kunt eten. Wij zijn grote fan geworden!!

De tweede dag zijn we vroeg opgestaan omdat om 08:00 de tempelolifant werd gewassen in de rivier en wij dit natuurlijk niet wilden missen. Tussen alle lokale bewoners in die zich stonden te wassen, werd inderdaad de zeer tamme olifant helemaal mooi schoon geschrobd. Voor ons een heel ding, voor de mensen hier de normaalste zaak van de wereld. De rest van de dag zijn we de rivier overgestoken en hebben we het noordelijke deel van Hampi bezocht. In dit deel mogen geen riksja’s komen en dus hebben wij scooters gehuurd. Het was een topdag! We hebben heerlijk kunnen touren met de scootertjes en genoten van de prachtige natuur. Het letterlijke hoogtepunt van de dag was een tempel gelegen op een berg bereikbaar na het lopen van ongeveer 600 trappen. Deze dag was het echter wel weer heel warm en zonnig en dat hebben we gemerkt ook. Het was even afzien maar het uitzicht was zeker de moeite waard. Als afsluiter van de dag zijn we nog langs een mooi groot meer gereden. Deze dag, en eigenlijk deze hele week, voelt als vakantie. We kunnen onszelf in ieder geval niet verwijten dat we er niet optimaal van genoten hebben!!

Wat mij wel ontzettend opvalt in India is dat wij als blanke Nederlanders een toeristische attractie op zich zijn. Zelfs ondanks dat wij ook vaak vrij toeristische plekjes van India bezoeken. Bij iedere bezienswaardigheid wordt er door mensen gevraagd of ze met ons op de foto mogen, of soms wordt heel brutaal gewoon recht voor je gezicht een foto genomen. Ook de kindjes zijn allemaal heel enthousiast als ze ons zien en kunnen niet stoppen met zwaaien en schreeuwen. Het is even wennen maar wij voelen ons inmiddels als best wel celebrities hier haha! En aangezien wij nog maar kort in India zijn vinden wij het stiekem nog best leuk ook.

Ik ben ook echt ontzettend blij met de leuke groep Nederlanders die hier op dit moment al zit. Zo zijn we in Hampi geweest met z’n zevenen en gaan we vrijwel iedere avond met een grote groep uit eten. Ook kunnen zij ons nu nog alle leuke plekjes van Manipal en omstreken laten zien zodat wij ons absoluut de komende weken niet hoeven te vervelen!

1. Linda:
    6 juni 2016
    Leuk hoor, heerlijk dat je ook nog mooie dingen in India kunt bekijken en de mensen jou
    Voorzichtig op de scooterjes he? Je moet niet vallen en geopereerd worden in India he?
    Have fun
  2. Moontje:
    6 juni 2016
    Jeetje Lobke, wat een mooie verhalen. Super leuk om te volgen. Bijzonder wat je allemaal meemaakt. En dat beetje assertiviteit zorgt dat je ook 'leuke' dingen mag doen. En de taal... Ze spreken inderdaad Engels maar onbegrijpelijk. Als ik Indiërs in mijn team heb (ict'ers) moet je echt wel 10x vragen of we hetzelfde bedoelen. En dat gaat dan niet eens om mensenlevens
    Tot je volgende blog! X