Mijn allerlaatste verslag!

26 augustus 2016 - Negombo, Sri Lanka

Dag 18 - Galle

Aangezien ik me toch wat lui ging voelen na al die dagen op het strand besloot ik deze ochtend maar weer eens een stevige wandeling te maken. Op naar de Japanese Peace Pagoda, misschien en waarschijnlijk mijn laatste stuppa bezoek in Sri Lanka. Deze was gelegen op een uiteinde van het vaste land van Unawatuna van waaruit je het fort van Galle al kunt zien liggen. In totaal een tocht van 10 km, wederom een beetje heuvelachtig, maar vooral lekker om weer even actief te zijn. Hierna in de bus naar Galle om vanuit het guesthouse daar een bezoek te brengen aan Fort Galle, een oude historische stad binnen de muren van een Nederlands Fort! Samengevat, Galle was echt ontzettend leuk en inderdaad er waren ook veel dingen die je deden herinneren aan Nederland. Het is maar een klein stadje maar wel ontzettend gezellig. Heel veel kleine straatjes met verschillende bezienswaardigheden zoals het Nederlandse huis, een moskee, het oude ziekenhuis, de Nederlandse gereformeerde kerk, een oud pakhuis en natuurlijk de welbekende vuurtoren. Het was erg warm in Galle maar gelukkig ligt ook dit plaatsje aan zee en kun je over de stadsmuren in een heerlijk windje lopen. Er was zelfs een klein strandje maar helaas had ik op dat moment geen zwemspullen meegenomen. Ondanks dat iedere straathoek je ongeveer doet herinneren aan Nederland waren er erg weinig Nederlanders te bekennen, of heb ik ze gewoon niet gezien. Wel ben ik wederom de hockeymeisjes uit Oederoden tegengekomen, erg grappig!! Aan het einde van de dag heb ik heerlijk gegeten bij A minute by tuktuk een fancy restaurantje met uitzicht over zee. Hierna heb ik nog heerlijk rondgeslenterd door Galle, nog wat winkeltjes bezocht en souvenirs gescoord (hoewel de prijzen hier ook Nederlands zijn) en daarna terug naar het guesthouse. Zoals vrijwel iedere avond had ik hier ook weer gezelschap en kwam ik twee meisjes uit Duitsland tegen die een dag eerder waren aangekomen. Zij wilden mijn rondje exact de omgekeerde richting op gaan maken en ik heb hun dan ook nog veel leuke tips kunnen geven.

Dag 19 - Negombo

Mijn laatste hele dag in Sri Lanka en eigenlijk een dag die al in het teken stond van naar huis gaan. Het was tijd voor de terugreis, terug naar Negombo van waaruit ik 3 weken geleden mijn reis begon. Vanuit Galle konden we (weer de Nederlandse meisjes tegengekomen) een trein nemen naar Colombo. De Coast Line wordt deze route ook wel genoemd en niet voor niks. Eigenlijk heb je de gehele treinreis het idee dat je half over het strand en door de zee reist. Wederom een super leuke reis dus!! Zo veel veelzijdigheid heeft dit land en daarbij is dit alles zo toegankelijk. Des te dichter we bij Colombo kwamen, des te meer de armoede ons tegemoet kwam. In principe heb ik Sri Lanka ervaren als een vrij rijk land maar rondom de grote hoofdstad Colombo was er weer heel veel armoede. Vergelijkbaar met India, mensen die in sloppen nog net niet op het spoor wonen. Echt verschrikkelijk om te zien maar me wederom realiserend hoe veel geluk ik heb waar ik ben geboren. Die kinderen daar zullen nooit de kans krijgen om naar Europa te reizen, misschien niet eens om binnen hun eigen landsgrenzen te reizen. Bizar maar je weet dat deze plekken overal ter wereld zijn. Wel ook hier alle mensen met een lach op hun gezicht, wat een prachtige bevolking is het toch!! Vanuit Colombo, de hoofdstad die ik bewust heb overgeslagen aangezien het vooral gewoon een hele drukke en grote stad is, nam ik de bus naar Negombo. Vrijwel naast het busstation was het guesthouse waar ik mijn laatste nacht in Sri Lanka ga doorbrengen! Perfecte locatie als je de volgende dag rond de middag richting het vliegveld moet. Om in stijl af te sluiten ben ik 's avonds nog even richting het strand gegaan en heb ik daar genoten van mijn laatste curry met rijst. Nu wordt het echt tijd voor het eten thuis, maar ik kon natuurlijk niet anders afsluiten! Het was heerlijk!!

Dag 21 - THUIS

Na een lange en vermoeiende reis ben ik inmiddels lekker thuis! Aangezien ik natuurlijk nog altijd de goedkope student ben had ik een vlucht met een tussenstop van 6 uur in Oman. Dit betekende 6 uur lang loungen in de relaxte stoelen op het vliegveld, maar eigenlijk vooral gewoon wachten. Wachten op een volgende vlucht aangezien slapen op het vliegveld er ook niet echt in zat ondanks dat het voor mij wel echt midden in de nacht was. De tweede vlucht vanuit Oman naar Amsterdam was fantastisch! De film die ik op de eerste vlucht nog niet volledig afgekeken had kon ik mooi afkijken en oh wat was ik blij dat ik met KLM vloog. Lieve Nederlandse stewardessen en het allerbeste: een stroopwafel net na vertrek! Ik kon me geen beter welkom op de vlucht wensen, ik heb er echt van genoten haha! Slapen wilde niet echt lukken maar misschien was het ook wel de spanning van het naar huis gaan. Het was een prima vlucht met een heerlijk ontbijtje (yoghurt met vers fruit en een wentelteefje!). Bij de bagageband kwam ik nog Iris Driessen (en family) tegen die net terug kwamen vanuit Afrika, heel toevallig! Uiteindelijk snel mijn tassen gevonden en naar de aankomsthal waar mama, omi en Jitse mij al stonden opwachten! Super lief dat ze daar met z'n drieën EN ballon stonden. Maar de grootste verrassing kwam nog toen ik thuis was. Ik had verwacht dat na mijn welverdiende BAD ik de rest van de middag heerlijk relaxt aan het zwembad kon liggen aangezien iedereen verder toch aan het werk was. Nou nee hoor, mama en Dieuwke hadden een super leuke soort van welkom terug borrel geregeld. Het was heerlijk weer en de tuin stroomde iedere minuut voller met mensen die ik natuurlijk wel heel erg gemist had maar van wie ik totaal niet verwacht had dat ze langs zouden komen. Super veel lieve teamgenootjes hadden vrij genomen om naar mij te komen (dankje Dieuwie voor het regelen), Pauline  kwam speciaal vanuit Tilburg even hallo zeggen, Janneke was er met mijn grote vriendin Sterre en als kers op de taart kwam degene die ik het allermeeste gemist had, kleine Oliver, ook nog mee zwemmen. Een heerlijk welkom thuis en oh zo fijn dan ook om weer thuis te zijn!! Lieve mensen, hartstikke bedankt voor jullie enorme enthousiasme en interesse in de afgelopen weken. Ik heb er ontzettend van genoten dit met jullie te kunnen delen en tot snel iedereen!