Bangalore

27 juni 2016 - Bangalore, India

Het is inmiddels alweer ruim een week geleden sinds mijn laatste update en dus weer tijd om een verhaal(tje) te posten. Zoals iedere week gebeurt er namelijk nogal veel hier haha!

Afgelopen weekend zijn we, nadat we afscheid hadden genomen van onze Groningse vrienden Roel en Karlijn, met wederom een hele groep uit Maastricht naar Bangalore afgereisd. Bangalore is een van de grootste steden van India met 8,5 miljoen inwoners. Flinke stad zullen we maar zeggen dus! We zijn wederom met de nachtbus gereisd omdat die gewoonweg de enige manier is om veel dingen in India te zien met weinig tijd. De rit was helaas nog net iets minder plezierig dan de vorige keer, lees we hebben letterlijk doodsangsten uitgestaan. Het scheuren hier door haarspeldbochten midden in de nacht is dan ook niet heel bevorderlijk voor je nachtrust maar zoals iedere keer toch weer veilig aangekomen. We hadden vooraf al bedacht dat we vooral naar Bangalore zouden gaan voor de Westerse ofwel Shopping experience, en dat hebben we gedaan ook! Aangezien het een stad is met een grote hoeveelheid aan luxe westerse malls was dit gewoonweg het beste tijdverdrijf.

Om toch niet helemaal cultuurbarbaren te zijn en omdat we de Indiase cultuur toch ook wel heel erg waarderen zijn we echter begonnen op een traditionele lokale Indiase markt, de Krishna Rajendra Market. Een grote chaos met een overvloed aan groenten en fruit en typische Indische kraampjes. Het was een prachtig kleurenfestijn en op dat moment realiseerde ik me nog maar eens hoe bijzonder het eigenlijk is om hier te zijn! De markt was druk, heel erg druk en na een tijdje hadden we het er dan ook wel weer gezien. Een hele belevenis maar daarna toch ook wel weer fijn om een iets rustigere plek op te zoeken. Het verkeer rondom de markt was trouwens ook rampzalig chaotisch dus voordat we uiteindelijk een taxi te pakken hadden was de halve ochtend alweer voorbij!

Hierna zijn we heerlijk gaan ontbijten bij Starbucks in Orion Mall in Bangalore. De malls waren inderdaad heerlijk Westers, maar helaas de prijzen ook. Het viel ons dan ook echt op dat we nu schrikken als €1,50 voor een cola moeten betalen in  plaats van €0,50 haha! Wat zullen we weer moeten wennen aan de Nederlandse prijzen. De H&M, Mango, Zara, alles was present in Bangalore, wellicht met iets oudere collecties maar dat mocht de pret niet drukken. Prijzen zoals we gewend zijn in Nederland maar een assortiment dat toch wel iets verder rijkt dan Nederland. Ik was zelf vooral heel blij met de Levi's store die dus wel degelijk goedkoper was. Voor de prijs waarvan ik normaal nog niet een spijkerbroek kan kopen heb ik nu twee nieuwe broeken en twee nieuwe shirts, happy me! Ik heb me tot nu toe wel voorgenomen deze kleding echt te bewaren tot thuis want als ik zie hoe mijn kleding er na 5 weken India uit ziet, dan kan ik het beter direct achterlaten hier. Nadat we de hele dag ongeveer in de mall hadden gespendeerd zijn we nog even langs de meest commerciële tempel die we tot nu toe hebben gezien gegaan. De Hare Krishna tempel (ISCKON temple) was hierdoor wat minder indrukwekkend maar wel mooi en leuk om gezien te hebben. Het voelde echt even alsof we in een pretpark beland waren, alleen was de attractie iets minder spannend. We hadden overigens ook maar weinig tijd over want er waren wilde plannen voor de avond!!

Aangezien Juliëtte al eens eerder in Bangalore was geweest wist zij een hippe tent, Smoke House Delhi, waar we 's avonds konden gaan eten en onbeperkt cocktails drinken. Dit klonk ons als muziek in de oren en het werd dan ook een avond om niet te vergeten. Helaas zijn er wat beelden uitgelekt (sorry Juliëtte) maar het was een topavond! Het eten was ook heerlijk en ik heb voor het eerst hier weer een echt lekker stukje vlees gegeten. Mij kon je op dat moment niet heel veel gelukkiger maken. De rekening hebben wij uiteindelijk met heel wat ongeloof ontvangen, want voor deze prijs konden we in Manipal bijna 10x uiteten. Never mind, het was ontzettend geslaagd!

De tweede dag zijn we na een wederom luxe ontbijt met bananenbrood nog langs de Bull Temple gegaan waar we voor het eerst in onze tijd in India niet vervloekt zijn. We hebben ons netjes aan de gebruiken gehouden, daarbij betaald en toen werden we eindelijk gezegend met een mooie rode Bindi (stip). Het weekend hebben we in stijl afgesloten in de VR Bengaluru Mall en in een wederom heerlijk westers Italiaans restaurant Sunny's waarna we de nachtbus weer hebben overleefd. Het was een topweekendje waarbij we wederom zoveel uitersten hebben gezien. Het blijft bizar hoe dicht arm en rijk bij elkaar leven maar toch zo strikt gescheiden zijn. Maar dit is dus echt iets wat overal in India duidelijk te zien is. Hoe Westers de stad ook was, het is en blijft crazy India!

En Roel en Karlijn, thanks voor de echte India experience als diehard geïntegreerde Indiërs. Mede door jullie waarderen wij het eten nu ook;)