Weekendje Coorg (Kodagu)

22 juni 2016 - Kodagu, India

Wauw, wat een avontuur en belevenis was afgelopen weekend! Ik heb ontzettend uitgekeken naar de mooie natuur in India en daarbij horen natuurlijk ook de mij zo geliefde bergen. Ik had nooit verwacht dat we echt midden in de jungle terecht zouden komen, maar wat was het fantastisch mooi. We zijn zaterdagochtend heel vroeg met alle Nederlanders hier in een busje afgereisd richting het gebied Coorg. Er was voor vertrek nog even een probleempje, onze hostel beveiligster was namelijk van mening dat wij niet voor 05:30 het hostel mochten verlaten, en werkelijk alle deuren zitten hier dan gewoon op slot. Een beetje kinderachtig, ondanks dat we weten dat het vast ergens goed voor is, maar gelukkig uiteindelijk toch "vrij" gelaten! Een weg met heel veel bochten zorgde voor wat wagenziekte bij sommige maar uiteindelijk veilig afgezet in de buurt van onze jungle hut. Hier werden we door speciale jeeps opgehaald. Deze rit was doodeng, super spannend, ontzettend gaaf en vooral een groot avontuur. We wisten direct waarom we in deze jeeps opgehaald moeten worden en waarom ze een stalen kooi binnenin hebben. Niemand was heel verbaasd geweest als we onderweg op onze zijde hadden gelegen.

Nadat we soort van gesetteld waren in onze hut zijn we op pad gegaan voor onze eerste trekking. Tot op dat moment had het nog niet echt geregend en wat was het mooi. Ondanks dat het erg mistig was vonden wij het een unieke ervaring. Het waren geen toeristische paadjes die we hebben genomen maar onze gids zocht een nieuw pad midden door de jungle. Gelukkig was moeder natuur onderweg nog even heel lief en hebben wij ongeveer een half minuutje mogen genieten van een prachtig, en serieus daar overdrijf ik niks aan, uitzicht over een grote groene vlakte waar we zelf bijna aan de top van stonden. Omdat het onderweg toch begon te regenen zijn we onderweg gaan schuilen in een lokaal hutje. Hier werd direct een grote omelet voor ons gebakken, zo ontzettend lief en gastvrij!! Daarna terug naar onze hut waar onze echte lunch al klaar stond. Dat mensen in India vrijwel altijd met hun handen eten was al bekend maar tot nu toe was ik er altijd in geslaagd toch bestek te fixen. Hier midden in de jungle konden we er niet meer onderuit, het werd rijst eten met mijn handen. Even wennen maar ook zo ontzettend leuk!

In de middag zijn we in de stromende regen op pad gegaan voor onze tweede trekking. Nog meer door de jungle, nog dichter begroeid en vooral een heel stuk gladder. Ontzettend leuk om te doen maar ik kan niet ontkennen dat ik soms ook wel even voor mijn leven gevreesd heb. Deze trekking was richting geen waterval (die een klein beetje tegenviel). Als totaal doorweekte katjes maar ontzettend voldaan en een hele coole ervaring rijker kwamen we weer lekker terug bij de hut. Zonder elektriciteit was het even behelpen maar spelletjes doen het altijd goed (ja, zelfs ik vond het leuk)! 'S Avonds zijn we nog op pad gegaan voor een night safari maar deze stelde mede door de hevige regen weinig voor. De enige dieren die we gezien hebben waren 2 absoluut niet wilde honden. En toen het eindelijk spannend leek te gaan worden konden we niet verder omdat er gevaar zou zijn van olifanten en tijgers. Ik was niet de enige die zwaar twijfelde aan dit verhaal haha!

Na een nachtje op houten plankjes en een avond met heel veel verbruikte energie voor het vormen van een kampvuur van doorweekt hout hebben wij ons weekend Coorg afgesloten in het plaatsje Madikeri bij de tripadvisor aanraders: een heerlijk koffietentje en een grote chocoladewinkel. Wat een unieke ervaring wederom en wat heb ik hier al veel mogen meemaken.

Helaas is het regenseizoen nu ook echt in Manipal begonnen. Sinds afgelopen zondag in de jungle hebben wij nog maar zeer spaarzame droge momenten gehad. Hier zullen we aan moeten wennen, maar dat komt helemaal goed! Hopelijk wordt het weer in Nederland wel wat beter zodat jullie ook van een zomer kunnen gaan genieten. Want ondanks de regen blijft de temperatuur hier lekker zomers. En daarbij heb ik een heerlijk vooruitzicht aan het einde van mijn coschappen. Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en zal nog even gaan genieten van het prachtige Sri Lanka voordat ik eind augustus weer thuis kom!